Viktige telefon nummer:

110

112

113

Legevakt



Her finner du noen råd for økt selvtillit i ny jobb.

Er det noe en ofte kjenner på, så er den uskre, nervøse følelsen man har i en ny jobb. Hvem skal man snakke med, eller hva du skal snakke om. Å være ny i jobben er ikke bare, bare for noen og hver og det er lett å føle seg utenfor i starten. Men det gjelder å møte frykten fremfor å trekke seg vekk. Her listes det opp fem måter som kan hjelpe deg med å holde nervene i sjakk. Følger du disse rådene så er sjansene for å øke din selvtillit absolutt mye større.

Så til de fem rådene for å øke selvtilliten i en ny jobb...

  1. Slapp av.
    • Er kroppen din anspent og ansiktet ditt sammenbitt, stresser du ikke bare deg selv. Du stresser også de nye kollegene dine. Ikke gå i forsvarsposisjon, men pust ut, senk skuldrene og slapp helt av, ellers er det nærmest umulig å fokusere på å gjøre en god jobb og heller ikke lett å få en god tone med de andre på jobben. Husk at kroppen din speiler det som skjer innvendig i deg.
  2. Husk hvorfor du er der.
    • Frykten ved å begynne i en ny jobb i en stor ny bygning kan lett få deg til å glemme hvorfor du er der i utgangspunktet. Husk at du ble valgt ut til denne jobben, De vil ha deg der. De mener du er den beste til oppgaven. Arbeidsgiveren din tror på deg og ønsker at du skal lykkes. Ikke glem det.
  3. Ha tro på prosessen.
    • I alle nye roller er det et press om å prestere helt fra starten av. Men husk at du ikke behøver å ha alle svarene med én gang. Ikke lat som du er en verdensmester og kan klare alt. Ingen forventer det av deg. Spør og lytt til mer erfarne kolleger hvis du lurer på noe.
  4. Husk at alle på arbeidsplassen har vært i tilsvarende situasjon som deg.
    • Det er lett å være ny og tro at alle de andre er mye bedre enn deg. Slik er det ikke. Alle kan gjøre feil og alle har mangler. Ikke sammenlign deg med andre. Alle har vært nye i jobben på et eller annet tidspunkt.
  5. Den nye normalen.
    • Nye ting er skremmende. Slik er det. Men frykt og spenning er ikke et problem, det er helt normalt. Forsikre deg selv om at frykten ikke tar livet av deg, men gjør deg sterkere. Du har fått jobben og etter en stund vil du være trygg i denne jobben.

Alle arbeidsplasser har noen uskrevne regler.

Finn ut hvordan de fungerer. Delta på aktiviteter og arrangementer der du kan bli litt bedre kjent med kollegaene dine.

Still spørslmål...

Hva er det som er viktig for de som jobber der? Hva er hovedoppgavene til din nye arbeidsplass? Hvem er kundene, klientene, brukerne? Hva behøver de, og hva får de? Hvem skal du samarbeid med internt og eksternt?

Gjør deg kjent med arbeidsplassen din. Hva jobber kollegaene dine med? Din avdeling og andre avdelinger? Hvordan samarbeider enheter og avdelinger? Hvilke målsetninger har organisasjonen du jobber i?

Har dere en strategi? Hvilke verdier har arbeidsplassen? Noe av dette var kanskje tema på jobbintervjuet?

Ved å huske på noe av dette i hverdagen kan det bli litt lettere å prioritere. Hvilke "baller" er det viktigst å ha i luften til enhver tid? Hvilke er ikke like viktige?

Spør heller litt for mye enn litt for lite. Det er som sagt helt naturlig å være usikker på en god del når du er ny. Det er mye smartere å undersøke enn å gjette. I verste fall gjetter du feil og bruker unødvendig mye ressurser  på noe som kan vise seg ikke å være viktig sett fra arbeidsplassens ståsted.

Det er lederen di sitt ansvar at dere får avstemt hva som er forventet av deg. All erfaring viser at det kan være lurt å ta noen initiativer selv også når gjelder forventningsavstemming (mer deg dette viktige ordet, du kommer til å få bruk for det hele karrieren din).

Lederen din kan ha de beste intensjoner, men er garantert ikke tankeleser (ikke du heller)! Så snakk sammen.

Er dette din første egentlige jobb, - Overgang fra studier?

De fleste føler at overgangen fra studiene er stor. Det tar tid å opparbeide erfaring i arbeidslivet, uansett hvor dyktig du er. Dette gjelder enten du elsket å være student eller hele tiden gledet deg til livet etter studiene.

Du er god nok. Du kommer til å bli enda bedre. Du har minst 40 år i arbeidslivet til å utvikle deg, lære mer og erfare både oppturer og ganske sikkert også noen nedturer. Alt skal ikke fikses og være i mål i løpet av ett eller fem år.

Det er når du er ferdig med studiene at det hele starter. Du er ferdig med utdannelsen og har endelige vitnemål, kan hende Bachelor eller Master alt etter utdanning.... Du er "kan hende" ferdig utdannet, men langt fra utlært. Du har fått jobben fordi arbeidsgiveren så dine kvalifikasjoner og ikke minst ditt potensiale. Dessuten liker de deg som menneske. Alle ansetter helst en de gjerne vil møte hver dag og bli bedre kjent med. De vet at du kan lære, og det vet du også. Det har du bevist alt.

Om den første jobben kjennes litt kjedelig , så lærer du allikevel en hel masse av det også. Det er helt sant! Gå inn for å gjøre en so god jobb du bare kan.

Det er lett å få et sterkt eierskap til oppgavene du får på jobben. På studiene var det du gjorde og oppgavene "bare dine", og du gjorde det på den måten man gjør på skoler / universiteter. På en arbeidsplass kan dette noen ganger være annerledes.

Plutselig er det noe annet som haster mer, og du må flytte fokus. Dette kan kjennes uvant. Du skal kanskje også skrive på en litt annen måte enn da du studerte. Et notat, en betenkning, et vedtak - annen arbeidsrutine osv... Alt en ikke har gjort før må læres.

En del oppgaver kan ha veldig stor verdi på en arbeidsplass. Har du teft for disse? Det er som regel mange fordeler forbundet ved å gripe oppgaver som "gjør en forskjell". Takke ja til å bidra i et prosjekt for eksempel. Dine personlige holdninger og din innstilling tll jobben og de du samarbeider med vil også ha betydning.

Uskrevne regler

Alle de små uskrevne, men viktige faktorene på en arbeidsplass som du nå er en del av. Det kan være hva du har på deg. Hvor formelt skal du kle deg for å "passe inn"?

Det kan handle om hva du snakker med dine kolleger om, og hvor og når du gjør det. Hva tar du opp med lederen direkte? Når går det an å ta opp noe med andre ledere? Hvem er tillitsvalgt på din arbeidsplass

Hvem spiser du lunch med, forresten, og hvor sitter dere? En ganske viktig sak på mange arbeidsplasser!

Etter hvert som du vet mer om alle de uskrevne reglene, kan noe om deres interne "stammespråk" osm forkortninger av ord som "bare dere" bruker. Etterhvert er det også lettere å vite når det er greit å gjøre noe på en litt annen måte. Kanskje komme med forslag til noen forbedringer. Du begynner å kjenne at du er kommet noenlunde i jobben din.

En ting til slutt: Den første jobben du får og tar har ikke alt å si for hvordan karrieren din blir videre! Finn ut hva du kan lære og hvordan du kan gjøre en best mulig innsats mens du har den. Du lærer garantert noe du kommer til å ha bruk for i senere jobber.

Lykke til i ny jobb - og vær åpen og endringsvillig :-)


Referanser:

themuse.com, dn.no. og etter de fem punktene - Inger-Christine Linkdstrøm - Karriererådgiver i Juristforbundet.

Infoklikk.no

Hjelper deg med å finne ressurser.

Dagens dato:

Infoklikk.no kan ikke på noen måte gjøres ansvarlig for innholdet på eksterne nettsteder som er linket på eller til Infoklikk.no sine sider. / Infoklikk.no - can not be held responsible for any content on any external website linked on or to the Infoklikk.no website.